• większa czcionka
  • mniejsza czcionka
  • zmiana kontrastu
Menu
2016-08-30

INSIGHT – WGLĄD W NASZĄ DUSZĘ

Słowo insight to w tłumaczeniu z angielskiego po prostu wgląd. Pojęciem tym zajmowali się już XX wieczni fenomenolodzy jak Max Sheller czy Edmund Huserl. Współcześnie terminem tym zachwycają się ludzie marketingu. Zajmują się nim managerowie firm.
Oznacza ono dla nich dogłębną obserwację klienta, produktu i rynku. Jednak informacje te mogą być przydatne przede wszystkim w naszym życiu. Gdyż insight to olśnienie, zrozumienie meritum. Pozwala odnaleźć prawdziwy i głęboki sens naszego działania. Każdy z nas boryka się od czasu do czasu z problemem.
Warto zatem poszukiwać insightów. Zajrzeć w głąb swojego wnętrza. Głębokie zrozumienie własnych potrzeb może nam przynieść tylko korzyści. Zapewne trudno obiektywnie spojrzeć na własne potrzeby, uczucia czy sposób myślenia. W tej i innych kategoriach życia pomogą Ci specjaliści. Ważne, aby celnie trafić w potrzeby. Życie może stać się ciekawsze i bardziej wartościowe. Nie zawsze uświadomione potrzeby życiowe zaburzają harmonię. Warto się rozwijać i badać zakamarki własnej duszy.

Insight klucz do działania
Termin insight nie jest nowością w dziedzinie marketingu. Wiele lat temu zauważono, że ani renoma marki ani badania rynkowe nie gwarantują sukcesu sprzedaży produktu. Zaczęto zastanawiać się w jaki sposób trafić z ofertą w wybredny gust klienta. Sposobem
i rozwiązaniem okazał się insight, wgląd we wnętrze klienta. Sprytna obserwacja uczuć i sposobu myślenia człowieka pozwala zrozumieć jego potrzeby, które mogą być głęboko ukryte.

Insight to nie badanie rynku, rozmowy czy ankiety gromadzące dane i informacje.
Coś powszechnego co jest dostępne dla każdego nie może odkrywać tego co najważniejsze. Wnętrze dostrzec można dzięki olśnieniu, spojrzeniu do środka człowieka.
To jak ukryta prawda o osobie, klucz do jej postępowania.

Takie uczucia jak nie odczuwanie własnej seksualności czy zaburzenia z tym związane powodują problemy z właściwym odczytaniem zwykle ukrytych ale naturalnych potrzeb.
Problem seksualności człowieka to bardzo modny obecnie temat. Czy bycie gejem albo lesbijką to choroba? Problematyka ta pozwoli nam lepiej zrozumieć definicję i znaczenie insight.

Nie możemy prawidłowo odczytać naszych potrzeb jeżeli źle czujemy się we własnej skórze. Ludzie, którzy przez wiele lat zmuszani byli do takich a nie innych zachowań w pewnym momencie swego życia odkrywają, że tak naprawdę to czują się z tym źle
i niewygodnie. 
Rodzina i otoczenie wciska ich w nie swoje ramy. Pomimo norm i zasad panujących dookoła coś 
w nich, w ich wnętrzu nie gra czysto. Co dalej? Jedni odważnie akceptują swą przynależność do homoseksualistów a inni całe życie próbują udawać. Zwykle w końcu emocje biorą górę i prawda wychodzi na jaw. Uważna obserwacja takich ludzi pozwala dostrzec, że nie są sobą.
Dlatego tak duże znaczenie w przypadku insight ma uważna obserwacja. Bezpośrednia i szczera rozmowa pozwala zrozumieć drugie, właściwe dno problemu. Łatwo wtedy ustalić cel działania. Szukanie insight to nie średnia statystyczna, ale często pojedyncze zdanie czy myśl, która pozwala spojrzeć na problem zupełnie inaczej. Pomaga odkryć sedno sprawy, kierunek działania. 
To tak jakby wszyscy patrzyli ale tylko jeden dostrzeże prawdziwy sens, motywację.

Potrzeby emocjonalne są dla ludzi najważniejsze. Jest to czuła struna każdego z nas.
Uczucia i emocje wiele razy wpędzały nas w problemy ale też są najważniejszym motorem naszych działań. Potrzeby emocjonalne motywują nas. Należy drążyć głęboko aby dotrzeć do insight.
Poprzez złość, płacz czy śmiech odkrywamy swe emocje. Docieramy do wnętrza, do najczulszych zakamarków duszy.

Mamy do pomocy pięć zmysłów: dotyk, słuch, smak, węch i wzrok, które pomogą nam odkryć insight. Ważne jest dotrzeć na wszystkie możliwe sposoby do prawd nieodkrytych. Wszyscy odczuwamy niezaspokojone potrzeby. Czasem jest to sprawa przyziemna jak sen a innym razem może to być brak poczucia bezpieczeństwa czy miłości. Naszym życiem i postępowaniem kierują motywacje i przekonania.

Nie bójmy się zadawać trudnych pytań! Mogą one wyzwolić w nas nowe pokłady emocji. Pokazać nasze prawdziwe oblicze i uczucia. To może być prawdziwa nauka na przyszłość.
Sytuacje ekstremalne jak zabawa dziecka w kałuży czy błocie oprócz złości rodzica pokazuje radość dziecka i jego umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Może to stać się pomocne w dorosłym życiu tego malucha. Zresztą jak twierdzą psycholodzy w każdym dorosłym tkwi dziecko. Dlatego powinniśmy pozwolić mu od czasu do czasu na odrobinę szaleństwa, takiego dziecinnego zachowania. To nic, że sąsiadka będzie się śmiała, że bawimy się z dzieckiem na huśtawce. Każdemu przyda się odrobina „bezmyślenia” i zabawy.

Wiele osób zamyka się w sobie, poważnieje bo stało się dorosłym i tak trzeba. Wiele osób nie zna siebie wcale. Nie myśli o swoich potrzebach czy uczuciach. Życie z dnia na dzień 
w kieracie codziennych obowiązków jest przecież męczące. Każdego dnia biegniemy do pracy i potem z pracy do domu. A gdzie sens życia?
Dyskusja, ostra wymiana zdań wyzwala emocje. Pozwala odkryć prawdziwe „ja” rozmówców. Pokazuje co naprawdę myślą, jakie jest ich prawdziwe stanowisko. Nawet kłótnia rodzinna czy małżeńska pozwoli pokazać deficyty.
Przecież wystarczy na chwilę zatrzymać się i w ciszy wsłuchać się w głos samego siebie. Spróbować dotrzeć do swego wnętrza. Odpowiedzieć sobie na pytanie: Gdzie podążam?

Co chciałbym osiągnąć? Jaki jest cel mojego życia?
Ważne jest aby słuchać każdego. Pozwala to zrozumieć na pozór oczywiste prawdy.
Dyskusja w grupie nakręca i sprzyja głębokiemu uzewnętrznieniu się. Ułatwia to zrozumienie niuansów, prawie oczywistych insightów.
Wiele czynności wykonujemy automatycznie. Przyczyny i motywacje wielu zachowań stoją poza naszą świadomością. Rozmawiając 
z człowiekiem w jego własnym domu, w jego naturalnym środowisku i obserwując jego rutynowe czynności dnia codziennego można odkryć wiele zaskakujących zachowań. Takie działania mogą prowadzić do odkrycia zaskakujących insightów.

Insighty często są tak oczywiste, że trudno je zauważyć. Czasami jednak trzeba o nich długo myśleć i wyszukiwać z gąszczu informacji.

Głębokie zrozumienie natury człowieka i twórcze wykorzystanie tej wiedzy to sukces do którego powinniśmy dążyć. Dzięki temu osiągamy realne zyski.
Potrzebna tu jest zatem kreatywność pojmowana jako „sztuka patrzenia na to samo, co wszyscy inni, ale interpretowania tego 
w całkowicie odmienny sposób niż inni” (za I.Fillis, A. McAuley).

Insight jest trudny w odnalezieniu ale jego odpowiednie wykorzystanie przynosi efekty. 
W poszukiwaniu insightu musimy być otwarci na konsumenta, na jego wewnętrzny głos. Należy też zaufać swojej kreatywności, wiedzy i intuicji.

Insight to sposób myślenia o sobie, przez pryzmat własnej osobowości oraz naszych nieświadomych potrzeb i ograniczeń.
Każdy z nas może odnaleźć w sobie insighty. Olśnienie może spaść niespodziewanie.
Najczęściej jednak dojście do wartościowego insight-u jest efektem wytrwałej pracy nad sobą.
Jednak warto dla siebie poświęcić czas i wtedy nasze życie stanie się bardziej wartościowe. Należy wykorzystać w pełni nasz czas.

Jako firma dostrzegamy potrzebę każdego człowieka do życia w komforcie. Nie chodzi o życie w przepychu i bogactwie, bo wartości materialne są tu mniej ważne.
To uczucia, emocje i wewnętrzne potrzeby sprawiają, że stajemy się szczęśliwymi ludźmi. Warto rozwijać swe zainteresowania
i realizować potrzeby. Odkryj siebie z naszymi szkoleniami poznasz swe wewnętrzne potrzeby!